شرح عیب دلیل پیدایش عیب و راه حل
تراوش (نشت) اسید از محل درپوشها دلیل احتمالی : وجود الکترولیت بیش از حد در سلولها
واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری
پایین بودن سطح الکترولیت در باتری دلیل احتمالی : نشتی الکترولیت از جعبه باتری / تصاعد و خروج گاز به دلیل اورشارژ شدن باتری
واکنش : تعویض باتری – بررسی یا تعمیر دینام
پایین بودن دانسیته اسید (کمتر از 1/240 Kg/dm³ ) – مشکل در استارت زنی دلیل احتمالی : شارژ نامناسب – اتصال کوتاه – در مدار بودن بعضی از مصرف کننده های الکتریکی
واکنش : کاهش سطح الکترولیت باتری – تعویض الکترولیت – بررسی کارکرد دینام – آفتامات سیستم برق خودرو
بالا بودن بیش از حد دانسیته اسید (بیش از 1/240 Kg/dm³) دلیل احتمالی : اضافه کردن اسید به جای آب مقطر در سل های باتری
واکنش : کاهش اسید باتری و تزریق آب مقطر به جای آن و تکرار آن در صورت لزوم
مشکل در زمان استارت راه انداز – استارت ضعیف باتری – افت ولتاژ باتری تحت بار دلیل احتمالی : باتری الکترولیت ندارد (خشک شده) – باتری خراب شده است (خرابی صفحات باتری)- یک یا چند سل باتری معیوب شده – ظرفیت باتری کمتر از مقدار مورد نیاز است – باتری سولفاته شده است
واکنش :·         خشک شدن باتری : مجددا الکترولیت تزریق شود – باتری شارژ شود – باتری تست شود – در صورت خرابی باتری تعویض گردد·         خرابی صفحات باتری : باتری تعویض شود

·         ظرفیت کمتر باتری : جایگزینی باتری با باتری مناسب

·         باتری سولفاته : شارژ مجدد باتری انجام شود – باتری تست شود در صورت خرابی (سولفاته شدن عمقی) باتری تعویض شود

ذوب شدن قطب های باتری دلیل احتمالی : ضعیف بودن اتصالات – اتصال نادرست
واکنش : تعویض سرباتریها در صورت نیاز و محکم کردن پیچ سر باتری ها
غل زدن یک یا دو سل از باتری در زمان استارت زدن دلیل احتمالی : خرابی سل – برق دزدی از کابل
واکنش : محکم کردن سر باتریها و در صورت نیاز تعویض آنها
دشارژ شدن (تخلیه شدن) سریع باتری دلیل احتمالی : کم بودن میزان شارژ باتری – اتصال کوتاه – سولفاته شدن باتری
واکنش : بررسی میزان شارژ باتری – تعویض باتری
خرابی سریع باتری دلیل احتمالی : انتخاب اشتباه باتری – تخلیه عمیق باتری – نگهداری طولانی مدت باتری در شرایط تخلیه
واکنش : تعویض باتری با باتری مناسب – شارژ باتری با دستگاه شارژر مناسب
گرم شدن باتری در زمان استفاده و مصرف بیش از حد آب دلیل احتمالی : شارژ بیش از اندازه – ولتاژ شارژ زیاد است
واکنش : بررسی دینام و آفتامات
ترکیدن باتری دلیل احتمالی : در مجاورت شعله یا جرقه بودن باتری بعد از شارژ شدن – اثر الکتریسیته ساکن – اتصال کوتاه در قسمتی از بدنه خودرو – قطعی یا عدم قطعی باتری در زمان استفاده
واکنش : تعویض باتری
آماده به کار نبودن باتری در تمام اوقات دلیل احتمالی : عیب داخلی باتری – تخلیه عمیق باتری
واکنش : تعویض باتری

چگونگی نصب باتری ماشین :

وزن یک باتری خودرو بین 10 تا 20 کیلو گرم است و اولین سؤالی که پیش می آید چگونگی نصب آن است. دومین سؤال این است که با باتریهای فرسوده اگر قابلیت معاوضه نداشته باشند چه کنیم؟

  1. به منظور کم کردن مشکلات ناشی از نشت اسید و یا خوردگی ، ترمینال های باتری و جعبه و سینی باتریهای کهنه و قدیمی را با آب شست و شو داده و تمیز کنید. خوردگی زیاد را با مخلوط کردن جوش شیرین و آب می توان خنثی کرد . همچنین کابل ها را به منظور جلوگیری از اشتباه در هنگام متصل کردن دوباره آنها به جای اولیه شان علامتگذاری کنید.
  2. ابتدا کابل منفی را جدا کنید. زیرا باعث می شود که امکان اتصال کوتاه باتری را در هنگام جابجائی کابل کاهش دهد. سپس کابل مثبت را جدا کنید و سپس اتصالات پایانه، نگهدارنده را جدا کنید. اگر اتصالات نگه دارنده یا پایه نگه دارنده خراب و خورده شده است آن را عوض کنید. باتری های کهنه و خراب را از طریق معاوضه کردن آن با یک باتری جدید و یا با تحویل دادن آن به یک مرکز بازیافت از خود دور کنید و همیشه به خاطر داشته باشید که یک باتری شامل مقدار زیادی سرب زیان آور و اسید می باشد.
  3. بعد از جابجایی باتری قدیمی مطمئن شوید که سینی باتری و کابل های ترمینال یا اتصال دهنده ها تمیز هستند. با یک برس سیمی سطح داخل سر باتریها و قطب های باتری را تمیز کنید . اگر قطب ها، کابل ها یا پایه های نگهدارنده شدیداً خورده شده اند ، آنها را عوض کنید. ترمینال ها یا کابل های خراب توانایی استارت زدن را کاهش می دهند.
  4. ترمینال و گیره های ترمینال را با لایه ای از گریس ( با دمای بالا) یا وازلین جهت جلوگیری از خوردگی بپوشانید.
  5. باتری جدید را به نحوی جایگزین کنید که کابل منفی به قطب منفی براحتی بتواند متصل شود. اتصال برعکس قطب های باتری سبب خسارت و صدمه زدن به سیستم برق اتومبیل می شود و نیز ممکن است سبب منفجر شدن باتری بشود.
  6. بعد از محکم کردن بست باتری ، ابتدا کابل مثبت و سپس کابل منفی را وصل کنید.
  7. قبل از روشن کردن موتور سطح الکترولیت و سطح شارژ را بررسی کنید و در صورت نیاز به مقدار لازم آن را از آب مقطر پر کرده و به مقدار لازم نیز آن را شارژ کنید . جهت جلوگیری از بهم خوردن حافظه کامپیوتر، کدها ، تنظیمات رادیو باید باتری دومی رابه صورت موازی پیش از جدا کردن باتری کهنه به آن متصل کنید . فندک اتومبیل ساده ترین راه برای موازی کردن یک باتری کمکی با مدار برق اتومبیل می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *